Laatste data update: 31-10-2025
Centrummanagement Utrecht wil zorgen voor versterking van een aantrekkelijk, gastvrij en bereikbaar centrum waarbij de belangen van de ondernemers, horeca en cultuur optimaal worden behartigd. We willen de juiste bezoekers aantrekken, de verblijfsduur verlengen en herhaalbezoeken generen. Op die manier willen we ook de gemiddelde besteding per bezoeker verhogen.
In 2024 telden we ca. 33 miljoen bezoeken aan het centrum, lag de gemiddelde verblijfsduur op 68 minuten en de gemiddelde bestedingen op 62 euro. Voor 2025 streven we naar 33 miljoen bezoeken aan het centrum, een gemiddelde verblijfsduur van 75 minuten en een gemiddelde besteding van 68,- euro.
In oktober telde het centrum 2,73M bezoeken, dit ligt 2% boven het bezoekers doel. Het aantal bezoekers daalt ten opzichte van vorige maand en ligt lager dan in oktober vorig jaar. De verblijfstuur was 69 minuten, dit is lager dan de doelstelling. De gemiddelde verblijfstijd is lager dan afgelopen maand en hoger dan oktober vorig jaar.
Eventueel kunnen we dan nog een verklaring geven waarom dit zo was (wellicht weer, spreiding van feestdagen, werkzaamheden of een evenement).
Bezoekers in oktober
Bezoekers per maand
Status t.o.v. target deze maand
Gemiddelde verblijfsduur in oktober
Bezoekers per maand vs target
Status t.o.v. target deze maand
We hebben het centrum van Utrecht verdeeld in zes gebieden. Zo kun je per gebied zien hoe het bezoek zich over de jaren ontwikkelt. Rood staat voor het totaal bezoek. Wil je inzoomen op retail, horeca of cultuur? Klik dan op het pijltje naast het staafdiagram. Met de filters linksboven bij de kaart kun je schakelen tussen jaarniveau (Y), kwartaalniveau (Q), gebiedsniveau (-) en subgebiedniveau (+) om het bezoek gedetailleerd te bekijken.
+
Het bezoek wordt gemeten tot op het uur nauwkeurig. Zo zie je per sector precies welke tijdstippen populair zijn. In de grafieken hieronder vind je inzichten op week-, dag- en uurniveau. Gebruik de filters om in te zoomen op een specifieke maand of een bepaald jaar.
Om kwaliteit van bezoek te kunnen bepalen geven onderstaande grafieken je de mogelijkheid om naar kenmerken van het bezoek te kijken. Besteding en herkomst data is jaarlijks beschikbaar. Bij verblijfsduur en combinatiebezoek kun je door de filter te gebruiken ook kijken naar de cijfers op kwartaal niveau.
van de bezoekers heeft centrum Utrecht afgelopen 3 maanden tenimiste 1 keer eerder bezocht
van de bezoekers bezoekt centrum Utrecht met de trein
van de bezoekers die komt per auto, parkeert in het centrum van Utrecht
van de bezoekers was zeer positief over Utrecht als bestemming voor een dagje weg
Inschatting aantal bezoekers
De inschatting is gebaseerd op basis van een algoritme wat GPS signalen van mobile telefoons verzameld. Het panel is tussen de 15% en 20% van de Nederlandse bevolking.
Verblijfsduur
De lengte van een bezoek wordt gemeten zodra een bezoeker gedurende een periode van 2 uur in een afgebakend gebied is gesignaleerd. Dit kan dus betekenen dat een bezoeker een straat uitgaat en binnen 2 uur weer in deze straat komt. Dit wordt gezien als 1 bezoek.
Bezoek
Indien een bezoeker binnen 2 uur in een gebied weer gesignaleerd wordt geldt dit als 1 bezoek. Komt men na 2 uur weer op dezelfde dag door hetzelfde gebied dan wordt deze persoon weer meegeteld. Er kan dan ook beter gesproken worden over bezoeken dan over unieke bezoekers.
Stichting Centrummanagement Utrecht
info@cmutrecht.nl
06-39719777
Postbus 506
3500 AM, Utrecht